Klimatyzacja i ogrzewanie - obowiązujące przepisy

Regulacje

Kiedy w budynku, w jakich stanowiska pracy zaopatrzone są w monitory komputerowe, a oczywiste jest, iż w urzędach takowe się znajdują, to działalność w tychże lokalach ma dziać się przy zapewnionej przez pracodawcę właściwej temperaturze i wilgotności powietrza. Regulacje takie są w pewnym stopniu dosyć restrykcyjne i dokładne. Gadają, między innymi o tym, iż temperatura w lokalach roboczych nie jest mniejsza niż 18 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza nie może przekraczać 40 procent.

Wyposażenie

Jeżeli już wnętrze nie jest wyposażone w klimatyzację, w budynku powinna zostać zapewniona stała wymiana powietrza, nie mniejsza niźli półkrotność objętości powietrza w budynku w przeciągu godziny. Regulacji jest bez wątpienia więcej, natomiast tych wyżej wymienionych restrykcje mają możliwość się zapłacić dla licznych ludzi dość surowe, jednak jak wiemy, dobry pracownik to wypoczęty pracownik, a gorąco i duszne powietrze zdecydowanie nie będą wpływać pozytywnie na wydajność pracownika.

Przepisy

Tego typu przepisy jak w wypadku klimatyzacji oraz ocieplania, dotyczą także dziedzinie powierzchni oraz pola roboczego dla pracownika. Należy mieć na względzie, iż wynajmując powierzchnie urzędowe, bez różnicy, czy też to jest wielki biurowiec czy też niewielkie pomieszczenie przykładowo w kamienicy, musimy mieć na względzie fakt, iż każdy zatrudniony powinien mieć odpowiednią powierzchnię pracy.

Komfort

Nie chodzi tutaj wyłącznie o sam komfort pracy oraz niezależność ruchów, jednakże oraz o odpowiednie przepisy, jakie ten aspekt opisują oraz regulują. Właściwie z Rozporządzeniem Ministra Pracy oraz Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w kwestii ogólnych przepisów bezpieczeństwa oraz czystości pracy na każdziuteńkiego z robotników jednocześnie zatrudnionych we wnętrzach stałej pracy powinno przypadać, przynajmniej 13 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia.

Poza tym istotnie każdy zatrudniony powinien posiadać, minimalnie 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi. Naturalnie przestrzeń ta nie jest zajęta przez żadne urządzenia techniczne, sprzęt roboczy, umeblowanie itp. To niewątpliwie wszystkie regulacje dotyczące miejsca pracy. Stopień pomieszczenia, w którym jest zatrudniony nie jest mniejsza niźli 3 metry mierząc od podłogi.

Wyjątki

Na szczęście są pewne wyjątki od takiej regulacji. Otóż jeżeli już w określonym wnętrzu zatrudnionych bywa nie ponad 4 pracowników, a na wszystkich z nich przypada co najmniej piętnaście m. sześciennych wolnej objętości pomieszczenia, to w takim przypadku minimalna wysokość pomieszczenia może wynosić 2,5 metra. Opłaciłoby się jest posiadać te wartości na względzie, albowiem nieprzestrzeganie tych przed chwilą wspomnianych może wiązać się w wysokimi karami.